Osnove / Sve Što Treba Da Znate

Joga = snaga + fleksibilnost

Ovog vikenda sam imala priliku da prisustvujem veoma zanimljivom času joge, kao vežbač, jer iako sam sad već instruktor joge, iako znam više od prosečnog vežbača, za sebe još uvek smatram da sam samo vežbač sa malo više iskustva i da imam još mnogo toga da učim i probam. I baš zbog takvog stava sam otišla u jedan beogradski fitnes i joga centar da isprobam nešto novo i odatle i inspiracija za ovaj članak.

Joga koju smo radili je bila priličo zahtevna u pogledu snage i žene koje su bile na času su vežbači već neko vreme, a iz priče sam shvatila da redovno idu i na časove hatha joge. U jednom trenutku, na sred časa, se poveo razgovor o tome kako devojci koja je prisutna dečko više ne da da ide na jogu, jer umesto da izgradi mišiće ona ih samo isteže, a i ovako je sva slaba i potrebno joj je da se zategne, a ne da se od joge još više omlitavi. Komentari ostalih vežbačica nisu izostali pa sam se tako našla zatečena izjavama kao što je „Ma da, šta će ti obična joga, možeš i sama da se istegneš.“ i rečenicom koja me je apsolutno šokirala, a izgovorila je instruktorka: „Dušo mišiće ćeš i te kako da izgradiš istezanjem.

Pre svega, mislim da sam ovo pisala već sto puta, ali očigledno neke predrasude ne mogu lako da se prevaziđu JOGA NIJE SAMO ISTEZANJE. Postoje različite vrste joge, različiti načini držanja časa, različiti pristupi vežbačima i potrebama vežbača, ali kako god okrenuli i obrnuli, joga nije, i ne treba da bude, samo istezanje. A evo i zašto.

Kada smo došli na ovaj svet došli smo prilično fleksibilni i bez mnogo snage. Ako pogledate bebe one sa velikom lakoćom stavljaju svoje noge u usta, ali im je jako teško da podignu svoju glavu ili da se pridignu sa stomaka. One u majčinoj utrobi provedu 9 meseci i prostor njihovog kretanja je prilično ograničen, i kada dođu na svetlo dana pred njima je veliki put tokom koga moraju da ojačaju sve svoje mišiće kako bi mogle da funkcionišu. Kako rastu bebe, deca, maldi postepeno gube fleksibilnost pre svega zbog načina života. Stalno sedenje, korišćenje mekanih podloga, nepravilna postura, stres, pa i bavljenje sportom nakon kog se telo ne isteže, dovode do toga da su naši mišići sve kraći i kraći i sve ih je teže istegnuti u prvobitno stanje.

Istezanje je zdravo i poželjno, pogotovo ako vaš posao zahteva da 8 ili više sati sedite ispred ekrana ili ako i nakon istog tog posla odete kući i samo biste da se odmorite uz televizor. Ali isto tako previše istezanja može da bude štetno za vas. Ako telo svakodnevno istežemo, a ne radimo na snazi mišići će doći do svog maksimuma istezanja i preći ćemo na istezanje tetiva. Ako istegnemo tetive i mišiće dovedemo istezanjem u „labavo“ stanje gubimo njihovu bitnu funkciju, a to je čuvaje našeg tela. Da bi zaštitili svoje zglobove od iskakanja mišići i tetive koje okružuju iste moraju biti snažni, takođe da bi zaštitili svoje organe i kičmu mišići našeg stomaka i leđa moraju biti jaki.

Ali ovo nije cela priča, ako bi imali samo jake mišiće koje iz treninga u trening samo jačamo i na taj način bi ugrozili svoje telo. „Pumpanje“ mišića dovodi do njihovog skraćivanja, a skraćeni mišić za sobom vuče tetivu i opet dolazimo do onoga da se tetive istegnu preko svoje dužine i time ugrožavamo svoje zglobove, ali pre nego što do toga dođe mobilnost tela biva prilično ograničena.

Ako ste pažljivo čitali i sami ćete doći do sledećeg zaključka – SNAGA I ISTEZANJE UPOTPUNJUJU JEDNO DRUGO I NAJBOLJE JE KOMBINOVATI IH.

Ako bi istezali potpuno slab mišić lako bi mogli da se povredimo i pretegnemo mišić preko njegovih mogućnosti, a opet ako bi radili samo snagu bez istezanja, mišić bi od previše kontrahovanja mogao da pukne, ili više ne bi imao mesta gde da raste pošto bez istezanja ne bi istegli ni fascije koje drže naše mišiće na mestu i okružuju ih.

I sve ovo što pišem pokušavam da svedem na informacije koje su svima razumljive, bez upotrebe stručnih termina i širenja priče u nedogled. Ako bude bilo potrebe nekada u budućnosti možda napišem stručniji članak o istezanju i snazi, a za sada je ovo sasvim dovoljno za potrebe ovog članka. A ako vas pak više zanima o istezanju pročitajte ovde.

Sad se vraćamo na poentu celog ovog teksta, a to je činjenica da većina ljudi smatra jogu pukim istezanjem. I baš kao što jedna opšteprihvaćena definicija joge kaže da je joga balansiranje između uma i tela isto tako se ova definicija može primeniti i u definisanju joge kao treninga snage ili istezanja.

Položaji joge su osmišljeni tako da uključuju snagu i fleksibilnost određenih delova tela. Instruktor/učitelj koji je profesionalac ovo veoma dobro zna i zna da pravilno rasporedi položaje u toku časa tako da mišiće dovoljno zagreje položajima snage i dovede ih u stanje u kome je bezbedno istezati ih kroz položaje istezanja. Pored toga svaki položaj snage u jogi zahteva i određenu fleksibilnost nekog dela tela iz čega se jasno vidi da je joga kombinacija fleksibilnosti i snage.

A što se istezanja tiče jogom se postiže fleksibilnost tela, što je daleko od pukog razgibavanja. Fleksibilnost tela je u neposrednoj vezi sa fleksibilnošću uma. Koliko god da je naš um krut, da se teško prilagođavamo na nove situacije, da smo vezani za prošlost, da se opterećujemo nebitnim stvarima, toliko će i naše telo biti kruto. I to je ona veza zbog koje joga spada ne samo u običan telesni trening već i u dubok mentalni rad.

Prema tome slobodno možemo reći: joga je balans između tela i uma, snage i fleksibilnosti, udaha i izdaha, statike i dinamike, pokreta i daha. I ako dođete na čas u nadi da ste došli samo da se istegnete jako ćete se razočarati kada shvatite koliko na času joge treba da radite, a nakon što pročitate ovaj članak nadam se da nećete ni želeti samo da se istegnete.

shutterstock_174996662-2

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s