Osnove / Položaji / Asane / Sedeći položaji / Sve Što Treba Da Znate

Špaga – Hanumanasana – Položaj majmuna

Špaga, kako je u narodu zovu, je jedan od onih položaja za koji se veže najviše predrasuda kada se radi o jogi. Kada nekome ko nije upućen kažete joga on/ona, u najvećem broju slučajeva, pomisli na fleksibilnost i nekako se uvek tu, u grupi položaja za fleksibilnost, nađe i špaga. A onda kada krenete sa praksom, a spadate u one manje fleksibilne, i prođe 6-12-18… meseci, a špaga je i dalje onaj položaj koji možete samo da zamišljate dolazi do bujice pitanja kako, kad, zašto, koliko, dokle…

Špaga ili na sanskritu Hanumanasana je ime dobila po junaku Hanumanu (polu čoveku – polu majmunu) iz priče napisane u epu Ramajana. Prema ovoj legendi Hanuman je da bi pomogao Rami da spasi svoju ženu Situ koja je odvedena na Lanku verovao u svoje moći i učinio da naraste dovoljno da preskoči okean i dosegne Lanku. Njegov skok simbolizuje snagu uma i posvećenost što su upravo one vrline koje su nam potrebne da biovaj položaj dostigli. Ako vas malo više zanima o ovom mitu možete pogledati zanimljiv crtani na ovom linku, malo iskarikiran kao i svaki crtani, ali veoma zanimljiv.

KAKO IZGLEDA PRAVILNO IZVEDEN POLOŽAJ MAJMUNA/HANUMANASANA?

Položaj majmuna ili hanumanasana spada u položaje koji zahtevaju veliku fleksibilnost, stabilnost i balans. A evo i kako izgleda pravilno izveden položaj majmuna.

Yoga-Splits-Hanumanasana1 copy

  • Kukovi su u potpunosti okrenuti prema napred tako da su paralelni, na primer, sa prednjom stranom prostirke
  • Stopalo noge koja je usmerena napred je petom oslonjeno na pod sa prstima usmerenim ka trupu
  • Koleno noge koja je usmerena napred nije potpuno zaključano
  • Kičma se izdužuje
  • Ruke ispružene pravo iz ramena i zategnute
  • Pogled usmeren prema gore ili u tačku između obrva
  • Karlica je podvučena
  • Kontrahovani mišići trbuha ispod pupka i mišići urogenitalnog trakta
  • Noga koja je usmerena napred je ispružena i butina je rotirana prema unutra kako bi koleno bilo centrom okrenuto prema podu, a peta usmerena prema gore

 

KAKO ULAZIMO U OVAJ POLOŽAJ?

Kao što sam već rekla položaj majmuna ili špaga spada u položaje velike fleksibilnosti nogu i trupa zbog čega će možda biti potrebno višemesečno ili čak višegodišnje vežbanje ovog položaja da bi u potpunosti mogli da ga izvedemo.

Kada smo dovoljno spremni da uđemo u položaj krećemo iz položaja anjaneyasane ili položaja mesečevog srpa (niski  iskorak), oslanjamo se na ruke i sa izdahom ispružamo prednju nogu prema napred dok nam noga koja je iza trupa ostaje okrenuta kolenom direktno prema podu. Zadržavamo se na onoj visini gde osećamo prvo istezanje nekoliko udaha i izdaha i kada osetimo da je telo dozvolilo da idemo dublje sa izdahom pokušavamo da se spustimo još dublje.

Upotreba blokova, jastuka, urolanih peškira, prostirki, ćebadi, ili bilo čega drugog što nam je pri ruci, a može da izdrži težinu našeg tela, je pri vežbanju ovog položaja je od velike pomoći.

Pomagala

 

Šta osećam u ovom položaju?

  • Istezanje hamstringa (zadnje lože) butine prednje noge
  • Istezanje kvadricepsa noge koja je iza
  • Istezanje fleksora kuka noge koja je iza trupa
  • Istezanje lista prednje noge
  • Aktivacija mišića leđa
  • Aktivacija kvadricepsa butine prednje noge
  • Aktivacija gluteusa noge koja je iza

 

ŠTA OVAJ POLOŽAJ ČINI ZA MENE?

  • Poboljšava fleksibilnost nogu i trupa
  • Stimuliše rad abdominalnih organa
  • Može da bude koristan kod terapije išijasa
  • Može da povoljno utiče na deformitete nogu
  • Utiče na koncentraciju i strpljenje

 

KONTRAINDIKACIJE?

  • Može dovesti do povreda mišića prepona i mišića zadnje lože butine zbog čega se ne preporučuje ljudima koji su već imali neku povredu ovih mišića
  • Biti oprezan ukoliko su postojale povrede tetiva kolena
  • Biti oprezan ukoliko su postojale povrede kukova

 

VARIJACIJE POLOŽAJA:

JPG

 

Brus Li je govorio da je najlakše polomiti kruto drvo, dok vrba ili bambus preživljavaju savijajući se na vetru. Isto važi i u životu i u vežbanju joge. Da bi naše telo postalo fleksibilno i podnelo mnoge životne promene potrebna je fleksibilnost uma. Dok god sebi govorimo da fleksibilnost tela ne možemo postići, a da i nismo probali i potpuno se predali tome, naše telo će se opirati. Budite strpljivi i verujte u sebe.

 

 

 

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s