Greške / Osnove / Sve Što Treba Da Znate

Joga može biti opasna

Od kad je joga postala globalni fenomen stalno možemo čuti i čitati o onim dobrim efektima koji su samo nus pojava stalne prakse, ali da li pored tih dobrih nus pojava postoji i ona mračnija strana joge o kojoj se ne možemo mnogo informisati? Čitajući mnoge članke na internetu posvećene poboljšanju kvaliteta života praksom joge, sa vremena na vreme sam nailazila i na one članke koji su govorili o mogućim povredama, predostrožnostima i rizicima koje bavljenje jogom nosi sa sobom.

Živimo u takvom okruženju u kojem se na jogu, još uvek, posmatra kao na disciplinu koja nije sigurna ili poželjna zbog duhovnosti za koju se smtra da je nužno implicirana u praksi joge. Broj osoba koje imaju predrasude o praksi joge je izuzetno veliki čak i u gradu u kome živim, a koji bi trebalo da ima obeležja jedne metropole (Beograd). Jedan broj vežbača dolazi na časove „zatvorenog uma“, ne slušajući uputstva, ili kako sami kažu „lupetanja“ instruktora jer u istima ne vide smisao. Možda bi zbog ove činjenice (da su ljudi još uvek veoma obazrivi u vezi joge) suludo bilo početi priču o rizicima koji dolaze zajedno sa praksom joge, ali ipak mi se čini da moja priča o jogi neće biti potpuna ako ove informacije zadržim za sebe.

Kada sam počela da se bavim jogom smatrala sam je najsigurnijim oblikom fizičke aktivnosti pošto su informacije koje sam dobijala i usvajala o ovoj disciplini bile uvek krajnje pozitivne. Niko mi nikada nije rekao da je moguće sa časa joge izaći sa bilo kakavom povredom, a kamoli sa ozbiljnom povredom.

Pre nekoliko godina sam nakon časa joge, koji je u tom trenutku za mene bio magičan, osetila upalu zadnje lože butina. Smatrala sam da je to samo jedna od onih regularnih upala koje se javljaju posle intenzivnijeg istezanja i nisam se preterano obazirala na istu. Nastavila sam sa praksom kao i obično, čekajući da upala prođe. Prolazili su dani, upala je i dalje trajala. To nije bila ona upala od koje ne možete da sedite, hodate ili čak ležite, već dosadan i tup bol koji se javljao svaki put kad pokušam da uradim neki od položaja koji isteže zadnju ložu. Sećam se da sam u jednom trenutku shvatila da imam upalu mišića već 2 meseca. Sela sam za kompjuter da istražim o čemu se može raditi i tada sam počela polako da otkrivam i onu drugu stranu.

Kakve sve povrede mogu da nas zateknu u toku prakse joge?

Verovatno najčešće povrede koje se javljaju u toku prakse joge su razne povrede mišićnog tkiva, i u njih spadaju sitna pucanja misićnih vlakana koja se manifestuju kao upala mišića, veća pucanja mišićnih tkiva ili mišića koja se manifestuju kao više ili manje istegnuti mišići i pucanje celog mišića, što spada i u najozbiljniju povredu mišića u jogi.

Nakon povreda mišića u jogi su veoma česte povrede zglobova – ramena, kolena, laktova, ručnih i skočnih zglobova i kukova. Među ovim povredama najčešće su povrede kolena i kukova. Ove povrede takođe mogu biti manje i više ozbiljne, a to sve zavisi od mesta i vrste povrede.

Treća grupa povreda koja se javljaju u jogi su povrede kičmenog stuba u koje spadaju razna nagnječenja pršljenova i iskakanja istih iz ležišta.

Kako da se ne povredim u jogi?

Kao što sam već više puta naglasila u prethodnim postovima postoje razne vrste joge od kojih nisu sve jednako lake ili teške. Sigurno je jedno, što je teži oblik joge kojim se bavite veća je mogućnost da zaradite neku povredu. Prema tome hatha joga zauzima prvo mesto na listi vrsta joge koje su najsigurnije za vežbanje zbog svoje sporosti i kod određenih instruktora ograničenosti broja položaja koji se izvode bez obzira na vaš lični napredak.

Indikator bilo koje povrede u jogi je bol. Bol se javlja na raznim mestima, i ne prestaje nakon par dana od naše prakse. Može biti povremen i javljati se samo pri ulasku u određene položaje, ili uporan i javljati se bilo kada u toku dana. Bol je takođe i jedan od najsigurnijih pokazatelja da ćete zaraditi povredu ako ne usporite. Prema tome, ako ikada osetite bol, bilo kakav bol u toku  izvođenja neke od asana potrudite se da izađete iz tog položaja ili da ga modifikujete.

Svako ko se malo duže bavi jogom i ko je u bilo kom trenutku joga prakse poželeo da naopreduje, a po prirodi nije fleksibilan, pomisliće da je ovo što sam napisala besmisleno. Sigurna sam da ste više od jednom u toku izvođenja nekog joga položaja osetili bol koji je tokom vaše joga prakse polako nestajao, sve dok vam mišići nisu postali dovoljno fleksibilni da u taj položaj uđete bez ikakvog bola. Meni se ovo zasigurno desilo. Kada sam prvi put ušla u pun položaj pluga osećala sam se kao da mi je neko stavio ogroman kamen na grudi, a istezanje celom dužinom kičme je bilo daleko od prijatnog, uz bol u predelu vrata i lopatica. Tada sam u ovom položaju ostajala samo par sekundi. Vremenom su ove senzacije prestale da se javljaju osim u slučaju kada sam ovaj položaj radila u ranim jutarnjim satim, ili ukoliko sam tih dana bila izuzetno napeta. Sada se ova vrsta bola i zatezanja ne javlja skoro nikada, jer su se moji mišići navikli na tu vrstu istezanja. Danas mi ulazak u ovaj položaj izuzetno prija i on spada u meni jedne od omiljenih položaja za umirenje.

Dakle, iako je bol jedan od jasnih indikatora povrede u jogi, moramo naučiti koja je to vrsta bola koje treba da se čuvamo. Istezanje može biti na samoj granici neprijatnosti, ali ne bi trebalo da neprijatno boli, pa naučite gde je za vas ta granica.

Ono što upotpunjuje pravilo o bolu je pravilno izvođenje asana. Niste došli na čas joge samo da bi odradili čas. Došli ste da čujete šta instruktor govori i ako uputstva pri ulasku u određeni položaj nalažu da ako se krivimo ne spuštamo ruku do poda, onda ta ista uputstva treba da pratimo, ako ne želimo da se povredimo. Ovo je usko povezano i sa onim pravilom da ego u toku časa treba da zaboravimo. Bez obzira na to da li smo u skladu sa grupom ili sa sopstvenim željama, bitno je da prihvatimo naše mogućnosti onakve kakve su i trudimo se da postupno ulazimo u položaj i strpljivo čekamo dan kada će ruka doći do poda, a ne da se na silu krivimo da bi dotakli pod.

Treće i poslendnje pravilo je da ne preterujemo sa jogom. Što više vežbamo ili napredujemo teško je stalno imati na umu one senzacije koje smo osetili u toku početka naše joga prakse. Sve više želimo da isprobamo one napredne položaje i imamo utisak da u ove položaje koje do sada već veoma dobro znamo možemo ući mnogo lakše. Tada zaboravljamo da nam je i dalje ipak potrebno zagrevanje onakvo kakvo je potrebno i drugim vežbačima i često ulazimo i u najteži položaj nedovoljno pripremljeni. Takođe, iskusnim vežbačima se dešava da nakon izuzetno jakog časa ne naprave pauzu koja je potreban telu da se oporavi, već odmah sledećeg dana nastavljaju sa jednako teškim časom i tako svoje telo izlažu većem riziku.

Šta kada se povredim?

Koraci koje ćete slediti nakon što ste zadobili povredu zavise od same vrste povrede. Ukoliko se radi o nekoj blažoj povredi nakon samog časa ohladite to mesto stavljanjem hladnih obloga, a zatim još nedelju dana stavljajte tople obloge i mažite antiinflamatornim kremama. Primirite se barem nedelju dana i kada ponovo počnete sa svojom praksom joge trudite se da ne radite položaje koji mogu ponovo aktivirati povredu ili onaj položaj koji je izazvao istu. U slučaju blaih povreda masaža uvek može pomoći bržem zalečenju pa se i preporučuje da masirate meste na kom se javila povreda. Takođe je potrebno unositi dovoljno vitamina i nutrijenata koji pomažu regeneraciji našeg tela, pa obratite pažnju i na ishranu. Ukoliko se radi o povredi mišića jedite što više proteina i pijte magnezijum, a ukoliko se radi o povredi zglobova pijte kalcijum i vitamin d. Vitamini grupe B se smatraju veoma dobrim kod bilo koje vrste povreda pa i možete i njih uključiti u svoju ishranu.

Ukoliko se radi o ozbiljnijoj povredi morate se obratiti lekaru koji će vas uputiti na dalje korake. Ozbiljnije povrede uglavnom prate otoci, bol na dodir, ukočenja pa čak i modrice ukoliko se radi o pucanju mišića. U ovim slučajevima praksa joge se potpuno obustavlja dok se povreda ne zaleči dovoljno da nam praksa ponovo bude omogućena uz određene modifikacije.

Najbitnije od svega je strpljenje, jer ni jedna povreda neće proći u toku noći. Neke su izuzetno uporne i njiohovo zalečenje može trajati mesecima ili čak i godinu dana. Upravo zbog ovoga uvek imajte na umu pravila koja će vam pomoći da do povreda ne dođe, a ako ipak i dodje da one budu što manje.

Advertisements

4 thoughts on “Joga može biti opasna

  1. Ja sam prvi kontakt sa jogom imala iz knjiga, tako da sam pažljivo sledila upustva. Imala sam neke blaže propratne bolove, ali vremenom oni najveći bolovi vezani za kičmu,tbog kojih sam i počela sa jogom, prestali su. Nažalost olenjila sam se pa sad radim samo Tibetance. U vezi njih imam jedan problem ako možeš da mi pomogneš. Naime, iako ih radim oko godinu dana svakodnevno sa 21. ponavljanjem odnedavno imam konstantnu upalu vratnih mišića. Trudim se da ih radim pravilno, čak šta više, čini mi se da od kada obraćam više pažmju na izvođenje vežbi, da su odatle i krenuli bolovi. Pozdrav.

    • Naravno da ću se potruditi da razumem odakle dolaze problemi u izvođenju.

      Da li bi mogli da mi detaljnije napišete u toku koje od 5 tibetanskih vežbi najviše osećate bol i u kom delu vrata?
      Zamolila bih Vas samo da mi odgovor napišete putem kontakt strane kako bih mogla detaljnije da se posvetim tome. Evo i linka za kontakt stranu: https://jogazin.wordpress.com/kontakt/

      Veliki pozdrav i nastavite sa tibetanskim vežbama jer su i one jako dobre, a sigurno je da su bolje od potpune neaktivnosti 🙂

  2. Hvala vam na odličnom članku u kojemu ste strpljivo i detaljno sve objasnili. Ja idem na medicinsku jogu zadnjih devet godina, godi mi, znatno sam fleskibilnija, nemam bolove u križima kao prije. Susrećem se s onim o čemu pišete – da ljudi zaziru od joge povezujući je s vjerom! A do vašeg članka nikad me nitko nije upozorio na mogućnost povreda, jer su vjebe blage, a tempo spor. Ipak baš nedavno sam iskusila, nakon vježbe skakavac, bolove na donjoj strani leđa i zdjelice,i to samo na jednoj, pa isprva nisam sumnjala na upalu mišića. prošlo je poslije nekoliko dana i sad sam opreznija. I meni je vježba plug jedna od najdražih za opuštanje, a godinama prije – još od srednje škole – nisam o njemu mogla ni sanjati.
    Tako da – sve pohvale jogi, pogotovo za starije – ali uz ova upozorenja koja ste vi s nama podijelili. Hvala.

    • Pre svega, hvala Vam puno što čitate i stvarno je za veliku pohvalu vaše trajanje u jogi. Devet godina je ozbiljna cifra, samo tako i nastavite.
      Medicinska joga jeste dosta blaža i sigurnija od ostalih vrsta joge, ali kao što ste i sami osetili, čak i oni položaji za koje smo sigurni da smo ih u potpunosti savladali mogu u nekom trenutku da nas iznenade. Zbog toga je veoma bitno izgraditi dobru osnovu, raditi pravilno i slušati sebe. U Vašem slučaju nije bilo ništa ozbiljno čim je tako brzo i prošlo.
      Hvala još jednom od srca!

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s