Osnove / Sve Što Treba Da Znate / Zdravlje i Lepota

Joga ili Kardio

Mnogi ljudi, nakon što steknu osnovnu snagu koja je potrebna za izvođenje joga asana, dolaze u situaciju da sebi postave pitanje da li je joga stvarno dovoljna? Odgovor na ovo pitanje zavisi od velikog broja faktora.

Prvi, a možda i najvažniji, je šta želite da postignete? Ako želite da ojačate mišiće celog tela, poboljšate svoje zdravstveno stanje i posvetite se sebi, onda je joga i više nego dovoljna.

Da li joga može da se svrsta u kategoriju fitnes sportova? Fitnes se fokusira na 5 oblasti: telo, kompoziciju, mišićnu snagu, mišićnu izdržljivost, kardiovaskularna izdržljivost i fleksibilnost. U bržim i jačim joga stilovima sve od ovih oblasti su obuhvaćene. U Hatha jogi su obuhvaćeni svi aspekti osim kardiovaskularne izdržljivosti.

Da li joga može da zameni kardio treningPre svega treba odgovoriti na pitanje šta je to kardio trening ili šta su kardio vežbe?  U kardio važbe spadaju sve one vežbe koje povećavaju puls za 60 do 70% i održavaju ga na tom nivou određeni period. Kardio vežbe uključuju i vežbanje različitih grupa mišića kao i ritmično kretanje.

Joga takođe uključuje vežbanje različitih grupa mišića, ali u Hatha jogi se pri svakom porastu pulsa prave pauze kako bi se puls vratio u normalu, što znači da se on ne održava na povišenom nivou. Takođe ne može se reći da je Hatha joga ritmična zbog dugog zadržavanja u položajima i pravljenja pauza, što ne važi i za brže stilove joge. Treba imati na umu i da puls u toku hatha joge (ali i drugih tipova joge) skoro nikada ne prelazi onaj broj otkucaja koji imamo u toku šetnje, pa samim tim i ne možemo očekivati od joge rezultate kakve bi dobili vežbanjem brzog hoda, trčanja, vožnje bicikla…

Sprovedeno je mnogo istraživanja o tome da li joga utiče na kardiovaskularni sistem čoveka. Rezultati su bili šarenoliki. Neke studije su pokazale pozitivan uticaj, neke nisu pokazale nikakav uticaj. Činjenica je da su pozitivni rezultati uglavnom pronađeni u onim slučajevima u kojima su ispitanici promenili način ishrane, ali i vežbali jogu. Ukoliko želite da čitate o detaljima ovih istraživanja, možete ih potražiti na google-u ili pogledati linkove ka istraživanjima: „Hatha joga nije kardiovaskularni program vežbi“ ili  „Uticaj joge na kardiovaskularni i metabolički sistem starijih i sredovečnih žena iz severnog Meksika“.

Sećam se da nam je jedan instruktor joge (izuzetno dobar) uvek naglašavao da joga nije dovoljna i da ukoliko ne možemo da se bavimo drugim kardio sportovima onda moramo dnevno provesti barem pola sata u brzoj šetnji. Isticao je da to ne sme biti šetnja na kakvu smo mi po Beogradu navikli, malo hodaš, malo čekaš semafor, malo hodaš, malo staneš ispred izloga… već šetnja bez ikakvih pauza.

Moje mišljenje je da joga nije dovoljna. Dve godine sam vežbala samo jogu, jer sam bila sigurna da je dovoljna. Kako očekivani rezultati nisu dolazili shvatila sam da i moja fizička aktivnost mora da se menja. Pre godinu i po dana sam počela da se bavim i drugim fitnes sportovima (i o ovome će biti reči) i od tad su rezultati postali veoma vidljivi. Izgubila sam 10 kilograma, stekla kondiciju kakvu sam imala u toku srednje škole, i povećala fleksibilnost. Trenutno 5 puta nedeljno vežbam jogu, 2 puta intenzivan kardio trening i 2 puta trening oblikovanja i definisanja mišića. Da li je to previše? Možda, za nekoga ko tek počinje. Ni ja nisam počela punom parom, polako sam do toga stigla. Svako će svoje vežbe i treninge oblikovati prema svojim potrebama i željama, ali ukoliko želite da ojačate kardiovaskularni sistem, probajte da pored joge šetate.

Ako joga nije dovoljna zašto se onda baviti njom?

Zato što je joga jedini oblik vežbanja koji utiče na psihu na onom nivou na kom obični fitness ili sportski programi ne mogu uticati. Zato što u toku joga časa pokrećete mišiće za koje ste zaboravili da ih imate, a koji se u toku časa nekog fitnes programa uglavnom zaobilaze (jer se fokusiraju na veće mišićne grupe), zato što vam joga može pomoći u izlečenju bilo kakve povrede koju ste imali u prošlosti, zato što joga podiže nivo energije, zato što čas joge uključuje tehnike disanja i opuštanje koje drugi fitnes programi nemaju i najvažnije zato što se posle časa joge osećate kao preporođeni. 

Yoga-girls3

5 thoughts on “Joga ili Kardio

  1. Ja volim jogu baš zbog ovog zadnjeg opisanog. Za sada mi nikakvo drugo vežbanje nije potrebno, nadam se i da neće.Na kraju, treba odvojiti prilično vremena za svakodnevno vežbanje, pa još ako je raznoliko… Pozdrav.

    • I pored drugih aktivnosti, joga je za mene i dalje najbitnija, upravo zbog tog poslednjeg, i nje se nikada ne bih odrekla. Joga je dovoljna ako zadovoljava vaše potrebe i samo nastavite sa njom. Veliki pozdrav! 🙂

  2. Ovaj tekst mi je trebao…vezbam jogu redovno, ali osecam da se brze zamaram, srce mi brze kuca, otkad sam izbacila kardio, vezbe oblikovanja i uopsteno bilo kakav vid fizicke aktivnosti sem joge…vidim da ste napisali da vezbate pet puta nedeljno jogu, a ujedno vezbate i pored toga 2 puta kardio i vezbe za oblikovanje, pa me zanima kada vam se u jednom danu pogode joga i jos jedan tip vezbi, sta prvo odvezbate? Jogu ili kardio/oblikovanje? Ili obrnuto? 🙂

    • Drago mi je da ste nasli nesto sto Vam je pomoglo na ovom blogu. Generalno pravilo bi bilo da se uvek rade neke druge vezbe pa onda joga. Moje iskustvo je pak bilo malo drugacije u nekim slucajevima. Joga koju ja vezbam je dosta jaka i intenzivna i desavalo mi se da nakon nekog drugog jakog treninga nemam snage da odradim tako intenzivnu jogu i da moje telo jednostavno odbija da ulazi u polozaje koji su mi inace laki. Zbog toga sam cesto prvo radila jogu pa onda imala npr. casove snage i oblikovanja. Ipak ako je kardio aktivnost u pitanju tu sam uvek za redosled po kom prvo ide kardio pa onda joga.
      Veliki pozdrav i ako imate jos pitanja, tu sam ili mozete pitati preko facebook strane Jogazina 🙂

  3. Hvala na odgovoru 🙂 Mislim da se moji joga casovi ne mogu meriti sa vasim, imam jos da se navozam dok ne stignem do vase stanice. Ja radim kuci , nasla sam preko yt jednu joginicu koja mi jako prija, ashtanga joga je u pitanju, ali joga je vise od pukog pokretanja, i bez obzira na njena konstantna usmeravanja, disanje mi je postalo jasnije kada sam procitala neke vase tekstove. Negde sam citala da preporucuju jogu pre kardia( za istezanje ) , i to mi je bilo nelogicno, jer jogu okarakterisati samo kao istezanje je neznanje, drago mi je da sam nasla neko ko zna o cemu pise, a to ste vi. Namaste 🙂

Оставите одговор

